Przedstawiam kolejny scenariusz zajęć wychowawczych, spotkanie 3. dział: Odpowiedzialność za uczucia i działania.
Scenariusz 3 z 4 Blok tematyczny: Odpowiedzialność za uczucia i działania
Temat: Czasami czujemy się źle.
Spotkanie 3: Zazdrość.
Cel operacyjny: Uczniowie będą wyrażać swoje uczucia i dyskutować o tym, jak je zmieniać.
Cele szczegółowe – uczeń potrafi: - wysłuchać w skupieniu czytanego opowiadania, - prawidłowo formułować odpowiedzi na stawiane pytania, - wymieniać się swoimi spostrzeżeniami i uwagami odnośnie postępowania bohaterów, - oceniać postępowanie fikcyjnych bohaterów opowiadania.
Przebieg zajęć 1. Dzieci siadają wygodnie na podłodze. 2. Nauczyciel czyta opowiadanie pt. „Zazdrość”.
Państwo Kowalscy mieli dużego, starego psa o imieniu Reks. Kochali go wszyscy – Andrzej, Irenka, a także pan i pani Kowalska. Pewnego dnia przed ich domem zatrzymał się samochód. Wysiadł z niego mężczyzna niosący duży kosz. Dzieci patrzyły zaciekawione, gdy mężczyzna otwierał koszyk. Co za niespodzianka! Próbował się z niego wygramolić mały, tłusty szczeniak. Andrzej i Irenka wiedzieli, że to prezent dla nich. Przekomarzali się wzajemnie. „Niech Pan da go mnie!” – krzyczały jedno przez drugie. Każde z nich chciało potrzymać w ramionach wiercącego się szczeniaka. Wkrótce wrócił z pracy pan Kowalski i dzieci opowiedziały mu o niespodziance. Dopiero w tym momencie wszedł Reks machając swoim pięknym ogonem w geście przyjacielskiego pozdrowienia. Stanął przy koszyku i warknął na malucha pokazując wszystkie kły. Szczeniak skulił się w kącie koszyka. „Biedny stary Reks – powiedziała pani Kowalska – jest zazdrosny”.
3. Przeprowadzamy dyskusję nad opowiadaniem zadając dzieciom pytania.
Przykłady pytań: - Co zdarzyło się w tym opowiadaniu? - Jak się czuł Reks? Dlaczego? - Jak czuł się szczeniak? Dlaczego? - Jak czuły się dzieci? - Czy wolałbyś być starym psem czy szczeniakiem? - Co, twoim zdaniem, zrobił Reks, gdy poczuł się zazdrosny? - Co mógłby zrobić zamiast tego?
4. Prosimy dzieci, by opisały sytuację ze swego życia, gdy one były zazdrosne. Pytamy je, jak się wtedy czują i jak się zachowują?
Uwaga! Uświadamiamy dzieciom, że najprostszym i najzdrowszym sposobem zachowania jest mówienie innym ludziom o swoich uczuciach.
5. Proponujmy dzieciom odegranie krótkich scenek, w których zaproponują, jak poradzić sobie z zazdrością. W tym celu dzieci dobierają się w małe grupki i przygotowują się do pokazów. 6. Scenki w wykonaniu dzieci nagradzane oklaskami.
Elżbieta Rzeźnicka |